Syndrom CAN
Když dítě nemůže říct ne
Týrané, zneužívané a zanedbávané děti, slova, která nikoho nenechávají chladným. A přece slova zdaleka nestačí, a přece tyto děti nezřídka i v dospělosti postrádají vřelost, vřelý přístup, přijetí a pochopení. Jejich potíže se tím stupňují.
Syndrom týraného dítěte, CAN (Child Abuse and Neglect), soubor důsledků, které vznikají vinou fyzického, sexuálního nebo emocionálního týrání či zanedbání svěřené osoby má široký rozsah a odráží se do daleké budoucnosti. Za těmito slovy se skrývají celoživotní stopy: v mysli, v těle i v mezilidských vztazích dospělého dítěte. Jde o hluboké trauma a jeho následky, které jsou bohužel příčinou další negativních zkušeností a zažívaných traumat, a tak se během let ještě vrství.
Mnoho lidí si své trauma neuvědomuje. Říkají, že „prostě měli přísnou výchovu, že dřív výchova byla jiná, že násilí bylo v pořádku“, že „rodiče to mysleli dobře“, nebo že „to ostatní měli horší“. Další lidé prožité trauma, hrůzy, kterým byli vystaveni jako děti, zatlačí daleko za hranice vědomé paměti. Trauma bývá nevědomé, skrývá se, jako by nebylo. Ale tělo a duše si pamatují. Biologická paměť zásadně ovlivňuje budoucnost člověka. Až teprve ve chvíli, kdy si dovolíme tu bolest uznat, může začít skutečné uzdravování.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
CAN, soubor důsledků traumatického dětství, může mít mnoho rozličných tváří, žádná není přívětivá:
● Zanedbávání – když dítě nikdo nevidí, neslyší, nepřijímá takové, jaké je, nerespektuje a neuspokojuje ani jeho základní potřeby.
● Fyzické týrání – když se dítě učí, že láska bolí a že za chyby se platí bolestí. Když dítě zažívá agresivitu zprostředkovaně, nepřímé násilí v rodině.
● Psychické týrání – když dítě opakovaně poslouchá, že je neschopné, zbytečné, přecitlivělé, špatné, zlobivé. Když dítě opakovaně zažívá výbuchy hněvu, ale i situace, kdy místo hněvu vládne chladné ticho.
● Sexuální zneužívání – když nejsou respektovány jakékoliv hranice a tělo se stane nástrojem cizí moci.
Jde o dlouhodobé trauma, které může v budoucnu přerůst až do komplexní postraumatické stresové poruchy. V pochopení, odhalení příčin a léčbě pomáhá uznávaný expert na oblast traumatu Gabor Maté: „Trauma není to, co se vám stane, ale to, co se stane uvnitř vás v důsledku toho, co se vám stalo.“
Toxický stres, kterému tělo jednou řekne ne
Děti žijící v prostředí, kde jsou opakovaně vystaveny přímému a/nebo nepřímému násilí, agresivitě, týrání, zneužívání, chronickému zanedbání, ztrátě bezpečí, zažívají tzv. toxic stress, toxický stres, který spočívá v dlouhodobém přetížení stresových systémů organismu. To neznamená jen „špatné vzpomínky“ nebo vzpomínky tak kruté, že je nejde ani vyslovit, že si je nejde ani vybavit v paměti.
Toxický stres mění regulaci hormonů, imunitní systém i mozek. Tento stres významně zasahuje do chování v době, kdy si člověk osvojuje programy chování do budoucna. Předurčuje narušené vztahy a sociální chování dospělého dítěte. Tak se fakticky zvyšuje riziko fyzických i psychických onemocnění v dospělosti. Potvrzují to mnohé výzkumy v čele s konceptem ACE (Adverse Childhood Experiences) o vlivu negativních zkušeností v dětství na další život, který již v roce 1998 publikovalo Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí.
Studie ACE, která prokázala spojitost mezi traumatickými zkušenostmi z raného dětství a zhoršeným zdravotním stavem, kondicí a odolností v dospělosti, reálnými fyzickými i psychickými potížemi, je základem mnoha dalších vědeckých zpráv a poznatků, které postupně mění pojetí psychiatrie a náhled na vznik fyzických i psychických onemocnění.
Zmiňovaná ACE Study (Felitti & Anda, 1998) měří tzv. ACE skóre, dle něho mají dospělí s vysokým počtem traumatických zkušeností z dětství výrazně vyšší riziko:
Permanentní mód ohrožení
Tělo dítěte vystavenému toxickému stresu dlouhodobě funguje v módu ohrožení, který mu velí: bojuj – uteč – ztuhni. Hormonální systém se nikdy úplně neuklidní, imunitní systém se vyčerpá a tělo postupně kolabuje. To potvrzuje i kanadský lékař maďarského původu, který se dlouhodobě věnuje traumatu, ale i léčbě závislostí, propojením mysli a těla Gábor Maté. Sám v dětství těsně unikl holokaustu, sám se v životě také potýkal se závislostmi a posléze čtrnáct let pracoval s drogově závislými v chudinské čtvrti Vancouveru. Jistě se i díky vlastním zkušenostem, přestože není původní profesí psychiatr ani psycholog, stal světově proslulým expertem na téma dětského traumatu a jeho vlivu na vznik závislosti.
Gabor Maté je známý svou tezí, že velká část fyzických nemocí i duševních potíží (včetně závislostí a ADHD) má kořeny v traumatech z dětství. Je protagonistou dokumentárního filmu Moudrost traumatu (The Wisdom of Trauma), působí i jako lektor a jako spisovatel dal vznik řadě bestsellerů, mj. knihy Když tělo řekne ne.
Když se dítě nemůže bránit bolesti a násilí v rodině, když nikdo nenaslouchá jeho potřebám a nerespektuje jeho prožívání, když nemůže říct ne v situacích, které mu nejsou příjemné, odnáší si se syndromem CAN do života zátěž. Ta ho stahuje ke dnu, až jednou skutečně narazí. Je jen otázkou, kdy a v jaké míře se kolaps těla dítěte se syndromem CAN projeví.
Když dítě nemůže říct ne, řekne ne jeho tělo o třicet let později.
Hluboké kořeny úzkostí a deprese
Trauma dítěti odebere pocit bezpečí, pocit kontroly a stability, nahradí je pocity bezmoci, sžírající nejistota a nedůvěřivost, trvalá úzkost. Lidé, kteří vyrůstali v neustálém napětí, se často nikdy nenaučili cítit se v bezpečí. Jejich nervový systém je nastavený na trvalou pohotovost. A pak stačí málo – zvýšený hlas, nejasnost, ztráta kontroly – a tělo okamžitě reaguje strachem.
Strach a úzkosti dospělého dítěte s problematickým dětstvím se neřídí logikou. Jsou zakořeněné v těle, které si pamatuje chvíle, kdy nešlo předvídat, co přijde. V dospělosti to přináší úzkosti a deprese, které pak mohou vést k nespavosti, chronické únavě, bušení srdce, ale i k potížím se soustředěním či psychosomatickým bolestem. Jak již bylo řečeno, škála následků traumatu z dětství je široká, škála příznaků syndromu týraného dítěte (CAN) v dospělosti má kořeny v dětství a hluboce zasahuje do celého života.
CAN a postraumatická stresová porucha
Jak vysvětluje renomovaná psychiatrička v oblasti traumatu Judith L. Herman, člověk po traumatu žije v neustálé ostražitosti — v tzv. hypervigilanci. Mozek čeká nebezpečí i tam, kde není. Je to ochrana, která kdysi umožňovala přežití. V dospělosti člověka izoluje od okolního světa a sama ničí jeho psychické zdraví. A nejenom psychické zdraví.
„Trauma je zkušenost, která mění celé nastavení člověka — těla, mozku, vztahů, světa.“
Lidé s nelehkým příběhem, kdy v dětství zakusili různé formy týrání a zanedbání, mají vyšší riziko úzkostných poruch, chronické deprese až posttraumatické stresové poruchy (PTSD), poruch osobnosti a závislostí (alkohol, drogy). Vědecké studie, výsledky meta-analýz a systematických přehledů potvrzují také zvětšené riziko závažnějších průběhů těchto duševních onemocnění.
Porušené nebo nejisté citové vazby v dětství často vedou k problémům v dospělých vztazích. Omezená důvěra, vyhýbavost, nebo naopak přilnutí a závislost na partnerovi, i to jsou následky traumatu, které se dají zahrnout pod syndrom CAN. Riziko domácího násilí v roli oběti, ale i opakování násilí v rámci vlastního rodičovství není automatické, ale bez cílené podpory a intervence je u dospělých dětí se syndromem CAN vyšší, dokládají studie.
Neurověda: mozek týraných dětí
Trauma v dětství má dopad na regulaci emocí, učení a pracovní paměti. To je vědecké vysvětlení, proč někteří dospělí s CAN mají zvýšenou reaktivitu na stres nebo potíže s impulzivitou. Výzkum zmiňuje i epigenetické změny, tzn. že životní zkušenosti ovlivňují i genovou expresi.
Moderní věda a výzkumy, neuroimagingové studie dokumentují změny ve strukturách a funkcích mozku (hipokampus, amygdala, prefrontální kortex) spojené s expozicí traumatům v raném věku. Potvrzují tak zkušenosti z psychiatrie, nové pojetí traumatu dle Judit L. Herman nebo poznatky a myšlenky, které prezentuje Gabor Maté.
Pokud dítě žije v bezpečí, rozvíjí se prefrontální kůra, která pomáhá regulovat emoce, plánovat, učit se empatii a předvídat následky. Mozek dítěte je extrémně plastický. To znamená, že jeho struktury se adaptují na podněty z prostředí. Pokud je prostředí traumatické, stresový systém mozku se přehnaně aktivuje. To dokládá i nizozemsko-americký psychiatr, autor, výzkumník a lektor Bessel van der Kolk ve své publikaci Tělo sčítá rány.
Jak vypadá trauma v mozku?
Následky CAN nejsou osud
Dětství není jen období, které „nějak přežijeme“. Je to čas, kdy se formuje celý náš základní operační systém – mozek, nervový systém, schopnost regulovat emoce, vztah k sobě samému i k okolnímu světu. Každá zkušenost, ať už příjemná nebo bolestivá, se zapisuje do této klíčové biologické paměti a ovlivňuje, jak budeme reagovat na stres, vztahy či nebezpečí v dospělosti.
Mozek je plastický, právě to je základní předpoklad, fakt, který v praxi stojí za vznikem syndromu týraného dítěte CAN. Dobrou zprávou je, že mozek je plastický, nejenom v dětství, ale oproti původním vědeckým předpokladům i v dospělosti. Traumatické zkušenosti a jejich dopad na fungování mozku tak sice mají dlouhodobý efekt, ale nemusí být trvalé. Traumatické vzorce v mozku se dají přepsat.
Terapie zaměřené na tělo i psychiku – například Somatic Experiencing, EMDR – desenzibilizace a přepracování pomocí očních pohybů, práce s částmi osobnosti (IFS) – dokáží postupně fungování mozku ovlivněného traumatem změnit. Cílem je, aby tělo i mozek poznaly, že teď už je člověk v bezpečí, že strach z dětství už není potřebný. Americký psycholog a biofyzik Peter A. Levine, zakladatel Somatic Experiencing, vysvětluje, že trauma narušuje přirozenou schopnost těla se uzdravovat. Obnovit přirozenou rovnováhu je možné pomocí léčebných technik založených na těle. Peter Levine tvrdí, že osoby, které trauma přežily, nepotřebují jen zpracovat své emoce – potřebují fyzicky uvolnit nahromaděnou energii traumatu, aby se znovu cítily bezpečně a celistvě.
Trauma-orientované psychoterapie (vedle zmiňované EMDR a Somatic Experiencing, také TF-CBT, kognitivně-behaviorální přístupy upravené pro trauma) vykazují ve studiích významné přínosy: snížení symptomů PTSD, deprese a zlepšení prožívání. Komplexní podpora, kdy jde psychoterapie ruku v ruce se sociální podporou, příp. psychiatrickou péčí a medikací dávají reálnou šanci na stabilizaci a zlepšení kvality života.

Onkologická diagnóza odstartovala nejtěžší rok mého života. Probudila hluboká traumata z dětství, pocity bezmoci a beznaděj, ale také osamění a životní ztráty. Psycholožka diagnostikovala syndrom týraného dítěte. Protože můj mozek bezpochyby funguje abnormálně a já pro praxi života potřebuji nutně teorii, potřebuji věřit lékařským postupům, psychiatrii a psychoterapii potřebuji mít podloženou, aby na mě nějak fungovala, vrhla jsem se do hledání, hledání sama sebe, ale i příběhů jiných, poznatků, které mi pomůžou se nějak zorientovat.
Bude to stačit? Pocit, že nedělám dost, že nejsem dost, je stále všudypřítomný. Přiznání, že jsem aktuálně neschopná, nestačí. Pociťuji hlubokou bezmoc danou i tím, že mi reálně chybí i jakékoliv prostředky, základní existenční jistoty. Stále mi zoufale chybí pocit bezpečí. Jako to malé bezmocné, zraněné a neschopné dítě proto volám o reálnou pomoc. Uslyší mě někdo?

Hledám cestu jak dál
Vyčerpání, chronická únava, toxický stres, vážná nemoc, životní ztráta, hluboký smutek, trauma z dětství, psychické poruchy, ADHD, OCD, neurastenie, anhedonie, náročné životní zkoušky a opakující se životní výzvy? Hledám cestu, cestu k uzdravení. Otevírám brány (sebe)poznání, klíčem je praktická psychologie, psychologie traumatu a psaní. Prostřednictvím psaní hledám teorii pro praxi života. Psaní je má terapie.